Wie is Marcel?

Wie zijn de collega’s van Expoints?
Graag nemen we jullie de komende tijd mee en stellen we iedereen voor.
We bijten de spits af met Marcel, mede-eigenaar en één van de bedenkers en oprichters van Expoints, over co-creatie, samenwerken en concurreren met wereldspelers qua klantbeleving…
Marcel is geboren en getogen in het mooie en pittoreske vestingstadje Brielle. Misschien ook wel bekend van de uitdrukking “Op 1 april verloor Alva zijn Bril in Den Briel”. Het gaat over de dag waarop de watergeuzen het stadje Den Briel innamen, op 1 april 1572. Alva verloor dus niet zijn bril, maar Den Briel. Hier heeft hij tot zijn 19e gewoond. Daarna is hij gaan wonen en studeren in Tilburg, waar hij onder andere de Fontys Sportmarketing-opleiding (SPECO) heeft afgerond. Een master in Bedrijfswetenschappen in Nijmegen volgde, maar dat allemaal vanuit Tilburg. Op zijn 30e is hij verhuisd naar Leende (ook wel bekend als Lind). Hier woont hij samen met Ruby-Ann en hun twee dochters Anouck (12) en Nynke (7, bijna 8).
Het ontstaan van Expoints
Martijn en Marcel hebben elkaar bij Carglass ontmoet, waar ze veel met elkaar samenwerkten. Na een aantal jaren begon het dagdromen over een eigen bedrijf steeds meer vorm te krijgen. Onder het genot van een goed glas wijn besloten Martijn en Marcel er serieus voor te gaan. Maar wat dan? Meerdere leuke opties passeerden de revue, bijvoorbeeld het openen van een eigen slijterij waar je ook een hapje kunt eten.
Het balletje begon pas echt te rollen toen Carglass onder leiding van Marcel en Martijn in 2007 het tweede meest klantgerichte bedrijf van Nederland werd. Ze werden overspoeld door organisaties die graag wilden weten hoe je met klantfeedback klantgerichtheid kunt versterken. Dat bleek een gat in de markt en vormde het begin van hun ondernemerschap.
In 2009 zijn Martijn en Marcel begonnen als consultants. Al snel bleek dat er niet alleen vraag was naar feedback, maar ook naar tooling om feedback op te halen en te visualiseren. Zo werd Expoints in 2011 geboren, in samenwerking met Dataleaf B.V. Samenwerken met partners is iets waar Expoints nog steeds voor staat en in gelooft. Partners leveren een essentiële bijdrage aan de dienstverlening van Expoints, door het leveren van expertise en het verder ontwikkelen van ons platform.
Wat doe je bij Expoints?
“Als beginnend ondernemer doe je eigenlijk alles,” blikt Marcel terug. Vanuit daar ging de focus op operatie en techniek. Naarmate Expoints groeide, is Marcel steeds meer de technische kant opgegaan. Vandaag de dag is hij verantwoordelijk voor Techniek & Innovatie. Vanuit deze rol heeft hij nog steeds een belangrijke rol bij onze opdrachtgevers en kun je hem geregeld tegenkomen.
Geen dag is hetzelfde: afspraken met verschillende opdrachtgevers met uiteenlopende uitdagingen, interne overleggen met collega’s, afstemming met Dataleaf, en leiding- en sturing geven aan de organisatie. Het leukste vindt Marcel het sparren met opdrachtgevers en collega’s over hun uitdagingen, en het meedenken over de best mogelijke oplossing. Co-creatie is niet voor niets één van de speerpunten van Expoints.
Waar ben je het meest trots op?
Het meest trots is Marcel op het feit dat er in de loop der jaren een dermate mooi platform en bijbehorende dienstverlening is neergezet, dat Expoints kan concurreren met de wereldspelers. “In de afgelopen jaren hebben we de juiste dingen ontwikkeld en goed geluisterd naar onze opdrachtgevers. Ons hele platform is 100% Nederlands en volledig gebouwd samen met onze opdrachtgevers. Deze ultieme vorm van co-creatie en de laagdrempelige samenwerking maken mij erg trots.”
Toekomst
De strategie tot 2025 is bepaald. Expoints wil heel graag “The greatest place to work for & with” zijn. Met een sterk platform en uitstekende dienstverlening, werken ze nu aan het verder geavanceerd maken van het platform door nieuwe technieken toe te passen. Zo wordt gewerkt aan betere, snellere en scherpere data-analyses, waardoor feedback en feedforward een nog prominentere rol spelen.
Het doel is de dienstverlening verder te optimaliseren voor opdrachtgevers én een geweldig intern klimaat te creëren, zodat iedereen het beste uit zichzelf kan halen. Of zoals Marcel het in één zin zegt: “Leuk werk met een leuk team, voor leuke opdrachtgevers, met een leuk rendement.”
Wist je dat…
Je Marcel (Mars) wakker kunt maken voor een portie goede friet — nee, geen patat 😉 —, dat hij dol is op foute reality-tv (denk aan Selling Sunset en Chateau Meiland), en dat hij helemaal losgaat op “Ik ga zwemmen”?